Bak inför födelsedag

Hej ja då har jag bakat lite idag igen. Jag har bakat inför min killes födelsedag som är imorgon och även min födelsedag som är nästa söndag. Jag bakade nu för att vi ska ha med oss det ner till min pappa som vi ska åka till på torsdag eller fredag. Vi ska åka ner till min pappa för att fira oss och så Melvin får träffa sin morfar lite igen. Här kommer det bilder på kakorna:
 
 
Citronmuffins
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 g smält smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 dl naturell yoghurt
rivet skal samt saft av 1 citron
lemoncurd
 
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Vispa ägg och socker i en annan bunke. Blanda ner det smälta smöret och yoghurten. Blanda även i saften och skalet från citronen. Blanda sist i mjölbland-ningen. Fyll muffinsformarna med 1 cm smet och klicka därefter i ca 1 tsk lemoncurd på varje muffins. Toppa upp med smet. Grädda i ugn ca 10-15 minuter i 200 grader. Låt svalna. 
 
 
Dumlekakor med noblesse
4½ dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200 gram smör
ca 15 dumlekolor
ca 15 noblesse
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda samman vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Tärna ner smöret och arbeta ihop till en deg. Ha i eventuellt en aningen med kallt vatten så det går att få ihop till en deg. Forma sedan till små runda bollar och placera dem i formar. Gör sedan en grop i varje och lägg i en dumlekola i varje. Grädda i ca 10 minuter eller tills de får fin färg. Lägg en skiva noblesse på varje när de kommer ut ur ugnen. Låt svalna. 
 
 
Detta är vanliga kanelbullar.
 
//ha det gött
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0