Öland

Ja då har vi varit på Öland i helgen. Vi åkte ner till Öland i torsdags. Vi var hos min pappa för att fira mig och Anders för vi fyllde år. Anders fyllde år förra måndagen och jag fyllde år igår. På torsdagen när vi åkte ner så åkte vi in lite i Kalmar först innan vi åkte över till Öland. Vi var och kollade lite på netonnet och media markt och sen var vi lite på citygross med för att jag skulle köpa ingredienserna till tårtan jag skulle baka. Efter det åkte vi över till Öland så vi var hos pappa strax före 16. Som middag när vi hade kommit så fick vi fiskgratäng och det var gott. På fredags  morgonen så bakade jag tårtbotten och vid 12 åkte vi in till kalmar för att vi skulle på ett ärende dit. Efter det så var vi återigen på citygross och handlade lite. När vi kom hem till Öland igen så la jag ihop tårtan och garnerade den för  att den skulle hinna safta till sig till fikat vi skulle ha på lördagen. Så här blev tårtan och det är vaniljkräm och hallon- & blåbärsmousse i tårtan.
 
Hallon- & blåbärsmousse
2 hg hallon & blåbär (finns en förpackning som är blandat hallon och blåbär på 275g som är frusna. Jag tog hela förpackningen.)
1 msk socker
½ dl vatten 
2 gelatinblad
2 dl vispgrädde
 
Blötlägg gelatinbladen i 10 min. Koka upp bär, vatten och socker. Rör ner gelatinbladen i den varma bärröran. Låt svalna i kylskåp. Vispa grädden och blanda med bärröran när den kallnat.
 
 
Sen på lördagen så hade vi fika och då sa gästerna att tårtan var väldigt fin och god. Jag fick en orkidé av min faster och 300kr av min pappa och hans sambo. Av min älskling Anders så fick jag nya skor som är vattenavstötande och väldigt bra. Men dem skorna fick jag när vi var på augustifesten i Norrköping för vi hittade dem i en butik där. Så det var lite i förväg men jag behövde skor då. Han köpte sig också ett par sådana skor så nu har vi likadana men olika storlekar. Det jag ska köpa till min älskling Anders ska jag köpa när jag får pengarna nu i september men jag kan inte skriva ut för han läser min blogg så det får ni se sen. Här är skorna och orkidén.
 
 
 
På söndagen innan vi åkte hemåt till Totebo så åkte vi till Färjestaden och åt pizza på Shiponja och sen åkte vi återigen in till citygross för att handla lite mat med oss hem. Det jag blev glad över var att jag fick med mig fisk från pappa som han hade fiskat. Det var 99 strömmingar, 4 flundror och 1 lax så det ska bli så gott. Så idag ska vi ha strömming och flundrorna till middag. Detta var min helg.
 
//ha det gött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0