Brödbak

Igår bakade jag lite bröd igen. Det behövdes lite bröd igen.
 
 
Lantbröd med rågmjöl
50 gram jäst
6 dl vatten
½ dl olja
2½ tsk salt
4 dl grovt rågmjöl (220 gram)
12 dl vetemjöl (720 gram)
 
Smula ned jästen i en bunke. Häll över fingervarmt vatten och tillsätt olja och salt. Rör runt tills jästen löst upp sig. Häll i rågmjölet och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg (gärna i en assistent). Tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela i 2 delar som formas till limpor. Lägg dem i oljade avlånga brödformar och låt jäsa ca 30 minuter till.Sätt under tiden på ugnen på 250 grader. Sänk värmen till 200 grader och sätt in bröden på nedersta falsen. Grädda i ca 1 timme. Låt svalna inlindad i en bakduk/handduk. Innan jag satte in dem i ugnen så penslade jag dem med vatten och strödde på sesamfrön.
 
 
Bananbröd
3 dl filmjölk
1 dl sirap (gärna mörk)
5 dl rågsikt
1 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 mosad banan
 
Rör ihop alla ingredienser i en skål. Häll i en smord avlång brödform. Smeten ska vara lös. Det ska vara som en smet och inte deg. Grädda ca 1 timme i 200 grader i nedrew delen av ugnen. lägg på aluminiumfolie om du tycker att brödet blir för mörkt. Stjälp upp brödet och låt svalna inlindad i en bakduk/habdduk. Låt det svalna ordentligt innan det skärs upp.
 
Igår med posten fick jag den nya hembakat, den tidningen som jag prenumererar på.
 
 
Idag när vi var i Vimmerby så var jag inne på bokhandeln och köpte en bakbok för dem 300 kr som jag fick av pappa i present. Det var denna:
 
 
Idag när vi var inne i Vimmerby så såg vi Jennifer som är från Vimmerby och är med i ensam mamma söker. Att man skulle se henne var kul men jag hälsade inte på henne för hon var med kompisar. Hon hade inte med sig någon av killarna man ser i programmet så vet inte om hon har någon av dem killarna. Visserligen kanske han var hemma med barnen, det vet man ju inte.
 
//ha det gött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0